Door Ruud zelfgebouwde Messerschmit M27b met ook een zelfgebouwde boxermotor.

Het oorspronkelijke vliegtuig is ontworpen door Willy Messerschmitt ergens in 1930. De spanwijdte was 12m
en de lengte 7.50 m. De motor was een lijn- of boxermotor. De laatste M27b werden aangedreven door een Argos motor
4 cylinder in lijn met een vermogen van 120 - 150 PK. Mijn model heeft de volgende afmetingen: spanwijdte 3.50m
lengte 1.49m gew. 13.5 kg. Het model is geconstrueerd naar een 3-zijden aanzicht tw. boven- zij- en vooraanzicht uit FMT van jan. 1988.
De rompspanten heb ik 1:1 opgetekend en later klopte dit fantastisch. Van de hr. Karl Dieffenbach uit Duitsland heb ik
nog aanvullende info gekregen oa. profiel (naca 2418) en de ligging van het zwaartepunt, 29% van de wortelrib.
De motor heb ik gemaakt naar een ontwerp wat gestaan heeft ook weer in de FMT jaar? Alle onderdelen zelf gemaakt zoals zuigers, krukas, kleppen etc. De kleppen komen uit een Fiat 850 wel verkleind natuurlijk! De zuigers zijn van een zuigerbodem van een DAF
en de krukas is uit staafmateriaal gedraaid met koolstof ingezet en later gehard en geslepen. De zuigerveren zijn van perlitisch gietijzer (slijtvast).
Van het oorspronkelijke ontwerp is weinig overgebleven omdat ik heel veel veranderingen heb aangebracht die grote verbeteringen
tot gevolg hadden. Enkele techn. gegevens: cilinhoud 2x 32.5cc, boring 36mm en de slag 32mm. Toerental afhankelijk van de propellor ca. 5800 omw.min.
Tijdens de vlucht loopt de motor met een prop 24 / 8 nagenoeg stationair omdat het model zo gemakkelijk vliegt.
Dit is volgens onze "meester" vlieger Willy een nadeel omdat de vaart en lift niet gemakkelijk wordt afgebouwd. Maar het geluid is geweldig.

Groetjes,

Ruud