Jodel D-400 van Bram


 
 

Zoals bij velen bekend, is Bram de laatste tijd bezig geweest met het bouwen van een Jodel D-400

Hieronder het origineel, Jodel D-400, alleen om het model te zien, niet de bedoeling deze na te bouwen

 

 

 
 

Na een speurtoch in Capelle aan de Ijssel iemand gevonden die nog een bouwdoos had liggen van Schluter had liggen, die er (ook het hout) nog prima uit zag. Deze bouwdoos had 15-20 jaar op zolder gelegen.

Hieronder de tekening, de oplettende kijker zal zien dat dit een Jodel D-150 is, Bram heeft hier echter een D-400 van gemaakt.

 

 

 
 

Eerste stukken hout zijn verlijmd, het bouwen is in november 2011 begonnen, winterproject 2011-2012 dus. Bram heeft in dezelfde periodo ook een Climaxx zwever weten te bouwen, zie clubproject (klik hier, zal openen in nieuw venster)

 

 

 
 

Van Hout een mal gemaakt voor de cockpitkap, hier is deze bijna klaar

 

 

 
 

Cockpit kap vacuum getrokken uit kunststof, bij Hobby-in in Waalwijk. Past perfect!
Vleugel is normaal niet deelbaar, niet handig i.v.m. transport, dit heeft Bram dus aangepast zoals op foto te zien (gat vleugelbuis)

 

 

 
 

Verder met motorkap van Mahonie, hier het begin (ZWAAAAAAAR)

 

 

 
 

Drie op een rij, links de houten plug, dan de polyester mal en rechts de uiteindelijke kap

 

 

 
 

Zowaar, ook deze past als gegoten, vakman die Bram!
Vleugels beginnen ook al vormen aan te nemen en motor (electrisch ) zit erin.

 

 

 
 

Staart, stabilo, vleugels, dat begint erop te lijken, uiteindelijke spanwijdte van 185cm is bereikt, Ruwbouw bijna klaar.

 

 

 
 

Het eindresultaat, op het veld bij de Sticks in Keldonk, eind mei 2012 (een half jaar na begin van de bouw dus)

 

 

 
 

De Jodel D-400 heeft inmiddels z'n eerste vlucht gemaakt.

Na 4 minuten kwam de motor los, ringen (erg lange verlenging van motorspant naar motor) van draadeinden werden deels in hout getrokken, waarna er speling ontstond en motor verder lostrilde. Er is een geslaagde noodlanding gemaakt zonder schade.  

Tijdens schrijven van dit bericht (31 mei 2012)
stond de Jodel met verstevigde motorophanging klaar voor de tweede vlucht.


 

 

 
 

Meer details en foto's zien? Kijk eens op de website van Bram:
www.braoss.nl

Bram bedankt voor de plaatjes en succes met de tweede vlucht